Natychmiast, po przeczytaniu ostatnich Wieści Lubońskich o
problemach PKP związanych z przebudową wiaduktu nad ul. Powstańców Wlkp.,
zaczęłam działać. Widząc w tym, podobnie jak redakcja naszej lokalnej gazety,
szansę dla Lubonia. W związku z modernizacją przez PKP wiaduktu na ul.
Powstańców Wlkp. zrodziły się nadzieje, że przy tej okazji można byłoby
zaplanować i wykonać, niezależne od tego wiaduktu, przejście pieszo – rowerowe.
Myślę, że to bardzo ciekawy pomysł, który poprawiłby bezpieczeństwo pieszych i
rowerzystów! Dlatego też spotkałam
się na placu budowy z Dyrektorem
Technicznym Modernizacji E59 Poznań – Czempiń LOT C Panem inż. Robertem
Piątkiem oraz w siedzibie PKP z Panem Januszem Błachutem Z-cą Dyrektora
Oddziału Centrum Realizacji Inwestycji Region Zachodni w PKP PLK SA w Poznaniu.
Z informacji jakie uzyskałam a także z analizy przekazanej
mi dokumentacji dotyczącej przebudowy wiaduktu (zlokalizowanego w km 158,460
linii kolejowej Wrocław – Poznań) wynika,
że ten projekt nie zakłada rozebrania
wiaduktu w całości. Modernizacja jest
konieczna, gdyż jak widać z części opisowej projektu, przyczółki zostaną
przebudowane przez rozkucie górnej części – ok.90 cm wysokości i wykonanie na
tym półmetrowej ławy podłożyskowej,
przystosowanej do podnoszenia przęsła umożliwiającego wymianę łożysk. Ponadto
wymienione zostaną płyty pomostowe. Nowe – cztery osobne konstrukcje stalowe
pod każdy tor, tak by umożliwić etapowanie budowy. Rozbierane i stawiane na
nowo będą murki znajdujące się po obu stronach drogi, wzdłuż jezdni i chodnika.
Projekt nie zakłada
niestety dodatkowego przejścia pieszego czy rowerowego. Budowa przejścia
wymagałaby zatem zmiany projektu poprzez dodatnie nowego, nie przewidzianego w nim
elementu, a co za tym idzie, również zmiany pozwolenia na budowę. Zmiana
pozwolenia na budowę to także konieczność zmiany decyzji o oddziaływaniu na
środowisko. Uzyskanie tych decyzji,
średnio licząc, wymagałoby 9-12 miesięcy. Pociągałoby to przestój w
realizacji inwestycji na co PKP nie ma zgody ze względu na konieczność
wydawania środków unijnych do końca 2015 roku.
Podczas moich spotkań argumentowałam, że konieczna jest
obecnie zmiana projektu modernizacji w
zakresie przebudowy przyczółków. I być
może warto to wykorzystać do
przeprowadzenia dalej idących zmian. Jednak zmiana projektu nie pociąga za sobą zmiany
pozwolenia na budowę. Dlatego też nie
można wykorzystać tego faktu i
poszerzyć zakresu zmian o projekt i wykonanie dodatkowego przejścia.
Aktualnie przyczółki nie będą rozbierane, lecz wzmacniane.
Niestety będzie wiązało się to z przesunięciem planowanego na wrzesień otwarcia
tunelu.
Poza kwestią zmiany pozwolenia na budowę, pozostaje ocena
możliwości włączenia realizacji budowy dodatkowego przejścia w zakres prac
przyszłych inwestycji PKP. W ocenie
przedstawicieli PKP jakaś nadzieja na to jest. Mam zamiar ją wykorzystać. Byłaby to realizacja budowy dodatkowego
przejścia jako odrębnej inwestycji, poza obecną przebudową linii kolejowej. Aby ustalić zasady i ramy, w tym możliwości
finansowe, takiej inwestycji, uzgodniłam kolejne spotkania. Dlatego też proszę wszystkich mieszkańców
Starego Lubonia o poparcie moich działań i o złożenie podpisu pod apelem o
tunel pieszo-rowerowy w Luboniu. Będą to moje argumenty w rozmowach z PKP na
ten temat. O ich efektach będę na bieżąco informowała, gdyż sama często jeżdżę
rowerem i wiem jak ważną sprawą są odpowiedniej szerokości bezpieczne ciągi
pieszo – rowerowe.
Małgorzata Machalska radna SFO